Waarom moeilijk doen …
Inderdaad waarom moeilijk doen. Er staat een breed scala aan argumenten waarom organisaties niet willen samenwerken. Het kost meer dan het oplevert, we moeten te veel inleveren, kan ik van de andere partij wel op aan, het past niet bij het imago van ons bedrijf, haal ik wel genoeg uit een samenwerking en de andere partij kent ons onvoldoende zijn veel genoemde redenen om niet samen te (willen) werken.
Maar wat er volgens mij vooral wordt bedoeld is dat de organisatie en de mensen in deze organisatie eigenlijk vooral op zichzelf vertrouwen en dat ze samenwerken associëren met afhankelijkheden, wat voor hen onzekerheid met zich meebrengt. Argumenten die vooral in de hoofden van de ondernemer en de bestuurder een belangrijke rol spelen. Hij of zij draagt immers een grote verantwoordelijkheid en zal deze op een zo voor de organisatie optimale wijze willen invullen. Wat kan leiden tot moeilijk doen omdat het alternatief, samenwerken, te bedreigend lijkt.
… als het samen kan
Als er al veel argumenten te vinden zijn om niet samen te werken vallen deze in het niet met de argumenten om wél samen te werken. Er zijn meer dan voldoende profeten, ik hoor daar zo af en toe ook bij, die voorspellen dat samenwerken de toekomst heeft. In de logistiek, de zorg, de overheid, het onderwijs, alles wat met innovatie te maken heeft, steeds weer is volgens de deskundigen samenwerking de oplossing. Waardecreatie, kostenbesparing, kennisdeling, flexibiliteit en het delen van investeringen zijn hierbij veelgenoemde motieven. En terecht.
Maar deze rationele argumenten nemen de blokkade om samen te werken bij rationele mensen met eindverantwoordelijkheid niet meteen weg. Het rationaliseren van de discussie om wel of niet samen te werken zal in mijn ogen dan ook niet leiden tot een fors groter aantal allianties. Om op emotie gebaseerde argumenten als zekerheid, veiligheid gekoppeld aan een verantwoordelijkheidsgevoel te weerleggen is eveneens emotie nodig.
Waarom moeilijk doen als het samen kan
Het mooie aan deze zin vind ik de dubbele betekenis die ik hierin terugzie. Aan de ene kant het rationele. Laat je helpen, doe zaken samen want daardoor wordt het karwei gemakkelijker te klaren. Iedere klusser, hoe handig ook, weet waar het hier over gaat. En lukt het maar moeizaam, dan is gedeelde smart nog steeds halve smart.
Aan de andere kant krijg ik steeds weer het gevoel dat samenwerken leuk is als ik de zin lees. Nu is leuk niet zo’n woord dat erg vaak gebezigd en gewaardeerd wordt in de bestuurskamer maar is dat terecht? Voor mij niet.
Leuk geeft energie, leuk ontstaat bij geborgenheid en leuk ontspant en leidt tot creativiteit. Stuk voor stuk vaardigheden die je nodig hebt om succesvol samen te werken. De echte vraag waar de bestuurder of ondernemer dan ook voor komt te staan als het om samenwerken gaat, is in mijn ogen dezelfde vraag die je moest beantwoorden toen je naar de hoge duikplank keek in je jeugdjaren, dezelfde vraag toen je dat ene meisje of die ene jongen zag, dezelfde vraag toen je de kans kreeg om ondernemer of bestuurder te worden. Ga ik het doen en ga ik het leuk vinden?
Jan Verdonk
Telefoon: 06 5314 9183
E-mail: jan.verdonk@dispicio.nl