Succesvol innoveren begint met een goed idee

Inleiding

Dit was de titel van een artikel waarin erkend innovatiegoeroe Gijs van Wulfen niet bracht wat die titel deed vermoeden. Uiteindelijk bestond het artikel uit een korte uiteenzetting van het 6-stappen model dat door hem is geïntroduceerd. De titel zette me echter wel aan het denken. Waarmee begint het innovatieproces dan wel.

Het 6-stappen model

Maar eerst even terug naar het 6-stappenplan. Menig innovator kan hiermee geholpen zijn als de tijd voor iets nieuws aanbreekt. Hier zijn de 6 stappen:

Stap 1: Pak het juiste moment
Stap 2: Kies een stip op de horizon
Stap 3: Sta open en denk in kansen
Stap 4: Bedenk nieuwe ideeën
Stap 5: Experimenteer en leer
Stap 6: Schaal op en volhard.

Als je nog meer over deze stappen wilt weten, raad ik je dit artikel aan.

Het begint met een idee

Iedereen heeft in een helder moment wel eens een idee dat hij of zij onmiddellijk als goed bestempelt. Of het nu gaat om een handigheidje bij de indeling van de woning, besteding van het vakantiebudget of de wijze waarop je met een simpele spijker er voor kunt zorgen dat die plank toch op zijn plek blijft. De kwalificering goed of slecht is hier echter nog niet op zijn plaats. Je hebt een idee en dat is het. Als je gaat voortborduren op die gedachte, is het in jouw ogen de moeite waard maar dat betekent nog niet dat je het idee als goed kunt bestempelen. Daarvoor is meer nodig.

De ander bepaalt

Iedereen heeft ook de ervaring dat dit goede idee niet altijd wordt omarmd of zelfs af en toe als een slecht idee wordt beschouwd. Of een idee een goed idee is, waarde toevoegt, bepaal je niet altijd zelf. Als je alleen woont en die spijker zorgt ervoor dat die plank op zijn plaats blijft, ben jij en jij alleen degene die het idee waardeert en dus al snel tot de conclusie zal komen dat het een goed idee is. Maar zo gauw er huisgenoten bij betrokken zijn, zullen zij het oordeel vellen en mag jij uitleg geven. Vragen als “waarom die spijker”, “waarom op die plaats” maar ook “hebben we die plank wel nodig?” kunnen worden gesteld. Sommige vragen klinken onzinnig in jouw ogen terwijl andere vragen weer leiden tot nieuwe inzichten om het oorspronkelijke probleem te lijf te gaan.

Van idee naar goed idee

Zo gaat het ook met innovaties. Het start met een idee. Goed of slecht is niet aan de orde. Een idee dat uitwerking verdient. Dat getoetst moet worden. Zoals de huisgenoten hun mening gaven over de oplossing met de spijker. Waarbij het niet verstandig is om die spijker al meteen in de muur te jassen of een meer dan 80% gereed prototype te vervaardigen. Kijk eerst of er behoefte is. “Hebben we die plank wel nodig?” Oftewel welk probleem los je op en tegen welke prijs? Toekomstige klanten maar ook professionals in de branche kunnen je behulpzaam zijn bij het beantwoorden van deze vragen. Informeer en bepaal bovendien wat voor soort organisatie je nodig hebt, om je idee te realiseren. Kijk naar de grootte van de organisatie, de ideale bezetting maar ook naar de financiële en juridische aspecten, de marktbewerking en de potentie van de markt. Dispicio kan je daarbij helpen; zodat meer inzicht ontstaat. Als vanuit deze brede blik het positieve gevoel blijft, lijkt het inderdaad een goed idee dat verdere uitwerking verdient. En daar kunnen die 6 stappen van Van Wulfen dan weer erg behulpzaam bij zijn.

Jan Verdonk
06 53149183