In de zomer van 2020 werd er veel gepubliceerd over het nieuwe normaal. Omdat optimisten dachten dat het virus grotendeel op zijn retour was en we in die periode wat onbezorgder konden leven. De waarheid is echter anders. Uit een enquête van 1Vandaag blijkt dat 71% van de bevolking verwacht pas in oktober van dit jaar van de coronamaatregelen verlost te zijn. Nog even wachten op dat nieuwe normaal dus. Maar in hoeverre zal dit afwijken van het oude normaal? En wat betekent dit voor u en uw organisatie?
Welke verandering maken we door?
Antropologe Tjitske Kramer heeft een mooie infographic gemaakt over de verandering waar we nu inzitten. Haar conclusie is dat er begin 2022, als we er vanuit gaan dat in oktober het monster is bedwongen, duidelijkheid ontstaat welke invloed deze corona-crisis heeft. Komt er een nieuw normaal of blijft alles bij het oude. Ik raad je aan om deze video met een duur van twee minuten te kijken voor je verder leest. Je doet dit door op deze link te klikken.
Wat wil je behouden en waarbij helpt de crisis je om iets overboord te gooien zijn dus relevante vragen. Het overboord gooien is in de regel wel crisisgerelateerd maar de behoefte om te veranderen kan elders liggen. Een mooi voorbeeld hiervan is de ongeschreven drie keer zoenen, de drieklapper, traditie. De helft van de mannen en een meerderheid van de vrouwen wil hiervan af en ziet in de restricties om contacten te vermijden een prima aangelegenheid om dit inderdaad in praktijk te brengen. Ik voorspel de drieklapper dan ook een moeizame toekomst, ook als er geen sprake meer is van restricties.
Veranderingen in de maatschappij kondigen zich aan
De overheid zal zeker sturen op de mogelijkheden die de crisis biedt om versneld kansen te benutten op relevante maatschappelijke thema’s. Thuiswerken was al een blijvertje maar de impact zal toenemen. Één dag thuiswerken wordt 2 tot 3 dagen. De overheid zal dit gaan faciliteren. De vermindering aan verkeersbewegingen en dus files alleen al heeft een forse impact op de realisatie van het klimaatakkoord. Daarnaast kunnen kantoorgebouwen worden getransformeerd naar appartementen wat een gunstige invloed heeft op woningtekort. Het wegennet zal minder worden belast waardoor er meer ruimte overblijft voor de natuur. Om de sociale onrust die zal toenemen door de groeiende tegenstelling tussen de white and blue collar worker te beteugelen, zullen maatregelen getroffen worden. Ik doe hier in mijn ogen geen ondoordachte uitspraken.
Thuiswerken is slechts een van de onderwerpen maar zo zijn er meer. Ik zal dan ook niemand adviseren om te gaan investeren in een vuurwerkopslag. In feite is het nieuwe normaal niet meer dan het resultaat van het versnellen van bewegingen uit het oude normaal, waarbij de crisis als hefboom wordt gebruikt. Het nieuwe oude normaal dus.
De betekenis voor uw organisatie
Als we even bij het voorbeeld van het thuiswerken blijven, spoor ik de fabrikanten van luxe koffiezetapparaten aan om de handen uit de mouwen te steken. Want als je dan toch thuis zit, wil je wel een lekker bakje. Ook de sportscholen kunnen zich prima herstellen want je hebt beweging nodig, het liefst in de buitenlucht. Sportartikelen en -kleding zullen dus ook gretig aftrek vinden. Dat geldt dan weer niet voor herenkostuums. Het jasje is noodzakelijk maar de spijker- of zelfs pyamabroek voldoet ook prima achter de laptop. Het is dan wel weer de vraag of we het duurdere kostuum of een goedkopere versie aanschaffen als je het toch maar beperkt gaat gebruiken. Tot slot voorzie ik veel dorpscafé’s transformeren in koffiebars want heel de dag binnen zitten is ook niet alles. Naast de beweging is sociaal contact ook gewenst en dan is de koffiebar bij jou in de buurt een prima gelegenheid om onder het genot van dat lekkere bakje even bij te kletsen met de buren.
Tot zover het thuiswerken en de versnelling die dit onderwerp teweegbrengt. Maar wat betekent deze crisis voor uw organisatie, voor u als ondernemer. Op welke versnelling moet u zich voorbereiden? Met welke verandering kunt u meeliften? Om in 2022 stappen te kunnen zetten, dient u zich nu te gaan voorbereiden. Dit kan door in gesprek te gaan met deskundigen, uw medewerkers, uw leveranciers en natuurlijk uw klanten. Dispicio helpt u hierbij graag. Door het organiseren van Deep Dives en daarbij de juiste vragen te stellen, kunt u veel waardevolle informatie verzamelen die als startpunt dient voor uw voorbereiding op het nieuwe oude normaal.
Jan Verdonk | 06 5314 9183 | jan.verdonk@dispicio.nl