Succesvol implementeren van zorginnovaties

Begin dit jaar plaatste Lieve Hendriks op Zorginnovatie.nl de post “Wat is de sleutel tot een succesvolle zorginnovatie?”. Inderdaad een interessant en relevant onderwerp waarop ook ik heb gereageerd. Ik was echter niet de enige. Één van de reacties kwam van een in mijn ogen teleurgestelde innovator/ondernemer die zijn beklag deed. Ik citeer  “Het conservatisme en het risico mijdend gedrag i.v.m. aansprakelijkheid van de actoren in zorgmarkt, maakt dat je kansen in andere marktsectoren ALTIJD(ik herhaal ALTIJD) meer kans van slagen hebben. De zorgmarkt wordt grotendeel bepaald door lobbyclubs die de consensus stemming macht proberen vast te houden.” Conservatisme? Risicomijdend gedrag? Niet bepaald de zorgmarkt die ik ken. Wel behoedzaam en alert op zaken die verkeerd kunnen gaan. Terecht lijkt me. Waar deze inzender zich volgens mij in vergist is de benodigde acceptatiegraad van innovaties, die inderdaad telkens weer anders is.

De wet van Maier: E = K x A

In algemene zin kan gesteld worden dat mislukte organisatieveranderingen toegeschreven kunnen worden aan twee hoofdoorzaken: de verandering zelf voldoet niet of de verandering wordt niet omarmd door de betrokkenen die ermee te maken krijgen. Experimenteel psycholoog Norman R.F. Maier vatte dit in 1963 in een simpele formule E = K x A: het Effect van een verandering hangt af van de Kwaliteit van de oplossing maal de Acceptatie door de betrokken. Beiden moeten goed op orde zijn anders zal het resultaat te kort schieten: 10 x 0 = immers 0, en 7 x 7 levert ook nog steeds een onvoldoende op. Je hebt voor zowel de kwaliteit als de acceptatiegraad minimaal een 8 nodig voor een voldoende, en dus tot een succesvolle verandering te komen. Onderken het belang van de acceptatiegraad van de innovatie. Dit geldt zowel voor de innovator zelf als de organisatie die de innovatie adopteert. Zowel klanten als medewerkers moeten de voordelen herkennen. Bedenk hierbij: gelijk hebben is iets anders dan gelijk krijgen.

Luister en kijk naar de klant en de gebruiker

Als innovator in de zorg ken je bijna altijd 2 doelgroepen: de betalende klant, in de regel een zorginstelling, en de daadwerkelijke gebruiker. Om succesvol te innoveren dien je dus de acceptatiegraad van beide groepen in het oog te houden. Niet altijd gemakkelijk en één van de belangrijkste redenen waarom innoveren in de zorg speciale aandacht vraagt. Want de eisen en wensen van de klant en diens medewerkers kunnen fors verschillen van de eisen en wensen van de gebruiker. Ik noem als voorbeeld een fabrikant van meldsystemen die met organisaties in de thuiszorg had afgesproken dat deze zelf de installatie zouden verzorgen.
Door de druk op de zorg slaagden steeds minder thuiszorgorganisaties erin om de installatie foutloos en tijdig af te ronden. Dit tot grote teleurstelling van de gebruiker die op een goed, betrouwbaar systeem zat te wachten. Uiteindelijk heeft de fabrikant besloten om de installatie in eigen hand te nemen. Hierdoor werd zowel bij de thuiszorgorganisatie als de thuiszorgmedewerkster de acceptatiegraad fors verhoogd. De organisatie had immers meer handen vrij en de medewerkster kon doorverwijzen naar de fabrikant als er gebruiker vragen stelde. De tijdige installatie en goede instructie tot slot maakte ook dat de gebruiker enthousiast over het meldsysteem sprak.
Het is dus van belang dat je de voordelen voor zowel klant als gebruiker duidelijk in beeld hebt en flexibel reageert als een van beiden of allebei laten blijken dat het niet lukt op de voorziene en afgesproken manier.

Assessment voor Innovaties

Dispicio gaat met het Assessment voor Innovaties na op welke wijze je de klant, diens medewerkers en de gebruiker meekrijgt om een innovatie te adopteren. Zodat je je als innovator niet alleen concentreert op de innovatie maar ook oog hebt voor de acceptatiegraad. Tevens geeft het assessment inzicht in mogelijke juridische en financiële aspecten en wordt er input verzameld uit aanpalende gebieden om het effect bij de marktintroductie te vergroten. Tot slot wordt het ondernemerschap van de innovator verder ontwikkeld. Het assessment voor innovaties komt bovendien in aanmerking voor diverse subsidieregelingen. Geïnteresseerd? Wij zijn graag bereid uw vragen te beantwoorden.

Jan Verdonk
06 53149183
jan.verdonk@dispicio.nl