De meest voorkomende klachten over een samenwerkingsverband

In al die tijd dat ik adviseer rondom het thema samenwerken heb ik al veel geklaag gehoord. Samen met Henry, en zijn ervaringen met de klaagzang, hebben we een tijdje geleden een overzicht gemaakt van de meest voorkomende klachten. Dit overzicht gebruiken wij tijdens het adviestraject. Om dit overzicht alleen voor onze klanten te bewaren, lijkt wat arrogant. Daarom willen we dit graag ook met u delen.

Klacht 1: ‘We zijn meer met elkaar bezig dan met onze klanten/onze gezamenlijke doelen.’

De frustratie spat eruit maar in feite is dit een heel positieve klacht. Hier begint namelijk het besef te groeien dat samenwerken niet vanzelf gaat. SAMENWERKEN IS EEN VAK. En zoals bij elk vak dien je over bepaalde vaardigheden te beschikken om het vak op een goede manier te kunnen uitoefenen. Als je deze klacht hoort, kun je dit als doorstart gebruiken binnen het samenwerkingsverband door op zoek te gaan naar de benodigde vaardigheden.  
We horen ook vaak ’de andere partij verstaat iets anders onder samenwerken dan wij’. Ook een teken van dat men er verstandig aan doet om samenwerkingsvaardigheden aan te leren.

Klacht 2: ‘Men houdt zich niet aan afspraken’, ook wel ‘Men stelt steeds de doelen naar beneden bij’

Hier wordt serieus getwijfeld of de samenwerkingspartner(s) wel net zo begaan is/zijn met dit samenwerkingsverband als jij en jouw organisatie. Zijn ze hier onbezonnen aan begonnen? Is het voor hen een pilot? Kennen we hun ware bedoelingen wel? Veel van deze vragen hebben betrekking op vertrouwen. En als er aan vertrouwen wordt geknibbeld is een goed gesprek op zijn plaats. Wel raadzaam om na te gaan op welk niveau je deze klacht hoort.

Klacht 3: ‘Intern wordt de noodzaak tot samenwerken niet gevoeld’

Deze klacht komt met name voor bij een gedwongen samenwerking. Gemeenten of andere overheidsinstanties die steeds meer met de noodzaak tot samenwerken worden geconfronteerd merken dat het lastig is om de medewerkers mee te krijgen. Dit slurpt energie. Bedenk ook hier dat samenwerken een vak is en je de medewerkers er ook op moet voorbereiden wat een samenwerking voor hen betekent en welke vaardigheden hierbij van pas komen.

Klacht 4: ‘De gelijkwaardigheid in de samenwerking ontbreekt’

Gelijkwaardigheid en samenwerken zijn woorden die vaak in dezelfde zin voorkomen. Belangrijk is het daarbij wel om vooraf aan te geven op welke terreinen je gelijkwaardig bent. En op welke dus niet. Dit gaat over het managen van verwachtingen en dus de intenties die afzonderlijke partijen hebben binnen en van het samenwerkingsverband. Er is altijd een grotere partij (vaak ook geldschieter op penvoerder) die uiteindelijk in haar belang besluiten neemt. Niets mis mee zolang de kleinere partijen ook hun doelen zullen bereiken.

Klacht 6: ‘Mijn intuïtie zegt nee’

Dit kan twee dingen betekenen. Allereerst dat het inderdaad niet goed voelt. Vind uit waar de schoen knelt. Doelstellingen, deelnemende organisaties, mensen, haalbaarheid zijn zomaar enkele onderwerpen die hier relevant kunnen zijn. Blijf niet in je gevoel hangen maar ga na of andere participanten dit gevoel herkennen en/of verder kunnen ontleden.
Het kan echter ook betekenen dat je geen zin hebt in dit samenwerkingsverband. Ben eerlijk naar jezelf en de overige deelnemers en neem afscheid. Dit zal voor alle partijen het best zijn.

Klacht 7: ‘Het loopt stroef’

Deze klacht kent verschillende uitingen. Variërend van ‘de besluitvorming verloopt te traag’,

’het ontbreekt aan leiderschap binnen de samenwerking’ tot ‘de structuur van de governance voldoet niet’. Deze klachten richten zich meestal op de beslissers binnen het samenwerkingsverband. De energie die er in wordt gestoken op de vloer, vinden deze medewerkers onvoldoende terug in de top. In hoeverre dit overeenstemt met de waarheid is lastig te bepalen. Wel is duidelijk dat hier communicatief slagen worden gemist.

Herkent u een of meerdere van de klachten en wilt u verder dan helpen wij u graag. U kunt voor een oriënterend gesprek via mail of mobiel contact met ons opnemen.

Jan Verdonk                                                                Henry Goverde
06 53149183                                                               06 53153456
jan.verdonk@dispicio.nl                                             henry.goverde@dispicio.nl